Sipos Fishing Team

Peca, vizek, halak, emberek.

Sipos Fishing Team

Sipos János Sipos Szabolcs

Látogatók

Flag Counter

Friss topikok

Linkblog

A bot gumizása

Sipos Fishing Team 2010.02.21. 12:15

Az elmúlt években a finomszerelékes horgászat elterjedésével a rakósbotos horgászat is egyre nagyobb teret hódít magának. Eredményességének köszönhető a népszerűsége, csökkenő ára következtében pedig egyre többen engedhetik meg maguknak. A rakósbottal való halak fárasztásának sikeressége legnagyobb mértékben a helyes gumizáson múlik.A rakósbot hőskorában a gumizás még ismeretlen volt, a fárasztást a bot tűspicce végezte több-kevesebb eredménnyel. A 60-as évek végén, 70-es évek elején kezdődött a gumik használata, melynek úttörője az eredeti Zim Elastic volt. Megoldásként a gumi a spicchez ragasztott alumínium kampóra volt hurkolva. A 70-es évek vége hozta az igazi áttörést, mégpedig a spiccben belül futó gumizás formájában. Ez a mai napig nem változott, csak a rengeteg féle gumi. Ami az alfája és omegája az egésznek: annyira kell visszavágnunk a spiccet, hogy a választott gumi akadálymentesen dolgozhasson benne!Fárasztáskor a merev spiccnek szinte meg sem szabad hajlania. (ha meghajlik, a gumi feltapad a falára és nem nyúlik rendesen) Sokan itt hibáznak, sajnálva a botot és azt a néhány centit, nem merik kellően visszanyesni a spicctagot. Sok helyen, sokszor leírták már a gumizás mozzanatait, de talán ez az egyik legfontosabb dolog, amit soha nem árt ismételni. A következőkben végigmegyünk a gumizáshoz szükséges tudnivalókon és kellékeken.A gumi vastagságát a horgászat során leggyakrabban fogható halak méretéhez válasszuk ki. Fehérhalakhoz értelemszerűen a vékonyabb, pontyokhoz, nagytestű halakhoz a közepes és vastag átmérőjűeket válasszuk. A méretezés gyártónként változik, de többnyire fel vannak tüntetve az értékek milliméterben is. A skála kb. 0,6 mm-től 2,3 mm-ig terjed a tömör szerkezetű gumik esetében. A csőszerkezetű gumik vastagsága akár 4 mm is lehet. A gumik nyúlása 5–10 szeres mértékű, szerkezettől és lágyságtól függően.A gumik típusai:1) Tömör szerkezetű - színezett vagy natúr színű latex2) Cső szerkezetű - szimpla falú (Hollow Elastic) - dupla falú (Dual Core)   - folyadékkal töltött (Hydrolastic)A tömör gumik: A tömör gumik mindegyikének az alapja latex, azaz magas szilikon tartalmú, natúr gumi. A színes gumiknak az anyagába keverik a színét adó, fluoreszkáló festékanyagot. Minden méretnek más a színe, fárasztás közben jól látható, és a legolcsóbbak ezek a fajták. Kissé merevebbek, mint a sima latex vagy a csőszerkezetű gumik, fárasztás után lassabban nyerik vissza eredeti méretüket, de jól használható darabok. A natúr latex gumik lágyabbak, fárasztás után gyorsabban regenerálódnak. Az öregedés és sérülés viszonylag jól látható a felületén, ha sárgul, repedezik, akkor csereérett. Fehérhalakra évek óta a vékony színes gumikat, nagyhalakra az 1,6-1,8 mm natúr latex és csőgumikat használom. Az áruk nagyjából azonos, 5-6 méteres hosszban, létrára-, vagy a damilokhoz hasonló dobra vannak tekerve. Aktív horgászat esetén szezononként többször is szükséges a cseréjük.A csőgumik: A fejlődés nem állt meg a sima gumiknál, jöttek a belül üreges, vagy folyadékkal töltött csőgumik. Még rugalmasabbak, nyúlékonyabbak és persze drágábbak lettek. Nagyobb nyúlásuk magyarázata, hogy csőszerkezetüknek köszönhetően befelé jobban tömörödnek. Kiváló minőségüknek köszönhetően aktív horgászat mellett is egy teljes szezont kibírnak, de gondos tárolás mellett akár kettőt is. Többnyire 3 méteres kiszerelésben találhatók meg az üzletekben. Áruk 6-8x-os a tömör gumikéhoz képest, ráadásul csak fele olyan hosszúak. A Hollow és Dual Core gumikkal a tapasztalatom, hogy hidegben rendkívül merevvé válnak. Külön figyelmet érdemel a Daiwa Hydrolastic gumija. Megszületése Simon Gould és Mick Hughes nevéhez kötődik. Simon a 90-es évek végén a hollow gumik fejlesztésével foglakozott. Az Angliában oly népszerű pontyos tavakon szükség volt az erős, de nagyon lágy gumikra. Előnyük lett egyben a hátrányuk is, mivel a gumi végtelen nyúlása miatt a szákolás nehezen ment. Sokszor ők is csak teljes hosszban égnek álló rakóssal tudták meríteni a halakat. 98’-ban aztán rájöttek a megoldásra. Meg kell tölteni valamivel a gumit, ami nem engedi a végtelenségig nyúlni, ugyanakkor megmarad az összes jó tulajdonsága. Persze a fejlesztés sok akadályba ütközött, kezdve az őket gátló nagy gumi gyártóktól, egészen a felhasználandó anyagokig. Egy éven belül meglett a megoldás, milyen gumikeverék legyen, milyen folyadékkal töltve, amelyik nem eszi meg hamar a borítást. Állításuk szerint „a fejlődést a halak diktálják”, így fejlesztettek egyre vastagabb gumikat a mind nagyobb pontyokhoz is. A végül 2000-ben piacra került gumi jelenleg 7 méretben létezik és tartósságát 3-4 év időtartamra kalibrálják.Vastag gumit csak pontyos topsetbe fűzzünk! (általában Carp Kit az angol elnevezésük) Ezek vastagabb falvastagságú, nagyobb belső spiccátmérővel rendelkező, többnyire AB tip-es topsetek, melyeket a fárasztás utolsó szakaszában bátran erőltethetünk. Keszeges botokkal is űzhetünk - ésszel és gyakorlattal - nagyobb halakat, ha van hozzá erős topsetünk!Latex előfeszítése: Az előfeszítés azt jelenti, hogy a botba fűzés előtt kb. 20-30 centinként óvatosan, megfeszítjük a gumit. A csőgumik többségénél erre nincs szükség, de a tömör gumikkal ezt érdemes megtenni. Ellenkező esetben fárasztás végén biztos, hogy nem kúszik vissza a spiccbe, és akár több arasznyi is kint fog fityegni, jó kis gubancot okozhatva ezzel.Gumirögzítő kúpok, létrák: Bot és halfaj függő, hány tagot is szeretnénk begumizni. Keszeges botoknál elég egy vékonyabb gumival a spicc + második tagot befűzni, ez kb. másfél méteres hosszt jelent. Kis átmérőjű kúpokra és létrákra lesz szükségünk a szereléshez. Pontyos botnál érdemes hosszabban gumiznunk, ami jelenti az AB tip + második tag, összesen kb. 3 méteres hosszát. Itt már a nagyobb létrákat és kúpokat válasszuk.Bár nem olcsó, lehetőleg olyan kúpokat válasszunk, amelyre fel lehet pluszban tekerni gumit. Előnyei: A kúp, formájának köszönhetően, nagyobb felületen fekszik fel a bot falára. Erőteljes fárasztás esetén a rá ható erő jobban eloszlik, így kisebb az esély, hogy szétfeszítse a bottagot. Ha lehetőség van plusz gumi feltekerésére, lazítására, sokkal egyszerűbb a feszességének helyes beállítása is. A kúpokat, létrákat többféle univerzális méretben vehetjük meg, amit magunknak kell a topsethez méretre szabni. Addig kell a bottestbe csúsznia, hogy a következő tagot ne érje, ha összerakjuk a botot. Emiatt inkább többször kisebbet vágjunk belőle, mint egyszer rossz helyen és a kelleténél jobban becsússzon a botba.Gumirögzítő gyorskapocs: A spiccnél ebbe rögzítjük a gumi másik felét és egyben a szerelékünket is, illetve megakadályozza, hogy a gumi visszacsússzon a botba. Méretét mindig a használni kívánt gumi vastagságához válasszuk ki! A vékony gumikhoz való miniktől egészen a legvastagabb gumikhoz való maxi méretig lehet beszerezni.A legvastagabb gumik végére köthetünk ún. sünit, és ebbe hurkoljuk a szerelékünket. Süni készítéséhez kössünk legalább dupla hurkot a gumi végére, majd a hurkokat vágjuk el. Így a keletkezett csomóból szerteágazó darabok megakadályozzák a gumi spiccbe csúszását és megtartja a csomó mögé hurkolt szerelékünket is.Teflonvég: A gumi védelmét és jobb csúszását elősegítő műanyag csövecske, amelyet a spicc végére teszünk. Két főbb típusa van, külső és belső. A külsőt egyszerű kupakként, jó passzentosan tegyük fel, szükség esetén egy csepp pillanatragasztóval fixálhatjuk is. A belső teflont, mint a neve is mutatja, a spicc belsejébe szorítjuk. Ehhez többnyire jobban vissza kell nyesni a botot, cserébe viszont kapunk egy jobban működő gumizást. A gumirögzítő kapoccsal ellentétben ilyen teflonvégre minden esetben szükségünk van! Méretét a gumi vastagságához válasszuk, hogy az akadálymentesen csúszhasson át rajta.Lehetőség szerint a gumi/gyorskapocs/teflonvég triumvirátust egyszerre szerezzük be, így a méretek biztos, hogy összhangban lesznek egymással.Fárasztás közben elkerülhetetlen, hogy a gumi vizes legyen. Emiatt könnyen feltapadhat a bot belső falára, és csak akadozva működik, később vissza sem csúszik rendesen. Ennek kiküszöbölésére fejlesztették ki a különböző gumiolajokat. Az olaj vékony filmréteget von a gumira így segítve annak sima csúszását, valamint megakadályozza a botba való feltapadását. Vannak vizes és természetes szilikon olaj alapúak.A gumizáshoz szükségünk lesz még egy ún. befűző drótra. Ez egy kb. másfél méter hosszú spéci drót, melynek egyik végébe tudjuk csíptetni a gumit, és át tudjuk húzni a topseten. Valamint egy éles késre a kúpok, létrák méretre szabásához.

Club France - Garbolino

Sipos Fishing Team Sipos János Sipos Szabolcs

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://siposfishingteam.blog.hu/api/trackback/id/tr301777806

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása